Ondernemen is leuk! Maar niet altijd gemakkelijk. Zeker als het gaat over uitgaande facturen. Want die blijven al eens onbetaald. Deze goed opvolgen is de boodschap. En actie ondernemen waar nodig, natuurlijk. Het belangrijkste is dat je nooit mag wanhopen, want er zijn veel manieren om je centjes toch te krijgen van wanbetalers. In deze blog zet ik de belangrijkste punten nog even op een rij.
INHOUDSOPGAVE
- Zijn wanbetalers onvermijdelijk?
- Kortste weg bij wanbetaling
- Betalen met interest
- Als wanbetaler niet kan betalen
- Hardnekkige wanbetaler? Neem een advocaat
Zijn wanbetalers onvermijdelijk?
De vraag die iedere ondernemer zich vroeg of laat eens stelt. Want het gebeurt nu eenmaal dat klanten niet betalen. Maar hoe vermijd je wanbetalers dan? In vorige blogs kreeg je al enkele tips:
- maak duidelijke afspraken en overzichtelijke offertes
- zorg voor een strakke opvolging
- ga voor correcte klantencontacten
Maar de hamvraag bij veel ondernemers is altijd dezelfde: ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn slecht betalende of zelfs niet-betalende klanten straks hun factuur toch nog betalen?’
Kortste weg bij wanbetaling
Krijg je te maken met een koppige wanbetaler? Dan is het eenvoudig: schakel een incassobureau of advocaat in. Al raad ik je aan om meteen een advocaat in te schakelen. Dat zeg ik niet om voor mijn eigen winkel te spreken. En wel hierom: een incassobureau kan dan wel een strenge aanmaning sturen, maar daarmee houdt het meestal ook op.
Blijft dat zonder gevolg? Dan moet je toch nog een advocaat inschakelen om verdere actie te ondernemen. Een incassobureau wordt zo een onnodige, kostelijke en tijdrovende tussenstap. Want uiteraard start ik ook met een aanmaning. Streng en zakelijk, maar ook correct en vriendelijk. Bovendien geef ik de klant altijd de tijd om binnen de gestelde termijn te reageren. Komt er geen reactie, dan ga ik over tot dagvaarding. Want een kordate aanpak is in dit soort situaties belangrijk. Meer nog: essentieel.
Betalen met interest
Helaas kan ik ook niet beloven dat je ooit je geld terugziet. Maar ik garandeer je wél een vastberaden strategie met glasheldere afspraken en een voortdurende afweging van kosten en baten. Het uitgangspunt is simpel: de wanbetaler betaalt. En als het even kan: mét interest. Want hij of zij (als hij ondernemer is) is jou niet alleen het openstaande factuurbedrag verschuldigd, maar ook interesten en een schadeloosstelling voor de invorderingskosten. Respectievelijk 8 procent en minimaal 40 euro.
Als dat in jouw algemene voorwaarden staat tenminste. Heb je die niet of staan ze nog niet helemaal op punt? Geen nood. De wet op de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties garandeert jouw rechten als ondernemer (niet als particulier of consument).
Als wanbetaler niet kan betalen
Maar wat als je vreest voor de solvabiliteit van jouw klant? En hij of zij afstevent op een professioneel of persoonlijk faillissement? Heel hoopvol klinkt dat niet. Toch zijn er ook hier oplossingen.
Ga eerst in gesprek met jouw klant en spreek een realistisch afbetalingsplan af. Waarin beide partijen zich kunnen vinden. Misschien niet waarop je in eerste instantie hoopte, maar zo zul je wel je geld terugzien. Zelfs als jouw klant bankroet gaat, kun je via de curator of een collectieve schuldenregeling toch nog langs de kassa passeren. Uit ervaring weet ik dat de meeste facturen uiteindelijk altijd worden betaald.
Maar weet vooral dat elke zaak anders is en om een persoonlijke benadering vraagt.
Hardnekkige wanbetaler? Neem een advocaat
Vind je het een grote stap om een advocaat in te schakelen? Je bent niet alleen. Jammer, want als incasso-advocaat sta ik aan jouw kant. Alleen al het strenge en officiële karakter van een juridische aanpak schrikt wanbetalers af. En jij hoeft geen tijd meer te verspillen door achter je geld aan te gaan. Neem vandaag nog contact op en ik zorg voor de invordering van jouw openstaande facturen.
Neem contact op.