Als ondernemer ken je ze wel: die kleine lettertjes op de achterzijde van je factuur. De algemene voorwaarden die de wederzijdse rechten en plichten van koper en verkoper bepalen.
Maar wist je dat jouw goedbedoelde algemene voorwaarden niet onvoorwaardelijk van toepassing zijn op de consument? En dat ze eerder specifiek dan algemeen horen te zijn? In deze blog lees je wat je moet weten voordat je algemene voorwaarden opstelt.
INHOUDSOPGAVE
- Algemene voorwaarden op factuur voor consument
- Wet beschermt consument
- Consument moet factuur niet betwisten
- Opvolgen algemene voorwaarden strenger voor ondernemingen
- Algemene voorwaarden op factuur? Laat je begeleiden
Algemene voorwaarden op factuur voor consument
Als je een overeenkomst afsluit met een consument, volstaat het niet om de algemene voorwaarden met je factuur of offerte mee te sturen. Consumenten zijn namelijk pas gebonden door de algemene voorwaarden als ze die aanvaarden.
Laat hen dus altijd de kleine lettertjes ondertekenen. Anders krijg je achteraf misschien problemen met de bewijslast.
Wet beschermt consument
Zelfs als de consument de algemene voorwaarden aanvaardt, kan de wet er alsnog een stokje voor steken. Want in het Wetboek van economisch recht staan een aantal ‘verboden bedingen’ of beperkingen die niet wettelijk zijn.
Als je die beperkingen opneemt in je algemene voorwaarden, kun je er bij een geschil dus niet op terugvallen.
Bijvoorbeeld: het is in een overeenkomst van bepaalde duur niet toegelaten om de prijs van de producten – vastgelegd op het ogenblik van levering – eenzijdig te verhogen. Je mag ook de voorwaarden niet wijzigen ten nadele van de consument op basis van elementen die alleen afhangen van de onderneming. Op dat moment krijgt de consument zelfs de kans om de overeenkomst te beëindigen. Ook de leveringstermijn kun je niet zomaar wijzigen.
Consument moet factuur niet betwisten
Consumenten zijn bovendien niet verplicht om een factuur te betwisten. In juridische termen: protesteren. Maar dat wil ook niet zeggen dat ze de factuur aanvaarden. Je leest het goed: klanten zijn niet verplicht om een factuur te betwisten.
Straffer nog, consumenten kunnen zelfs voor het eerst in de procedure laten weten dat ze niet akkoord gaan met een factuur. Een gebrek aan protest is voor de rechter dus geen reden waarom jouw klant moet betalen.
Opvolgen algemene voorwaarden strenger voor ondernemingen
Voor ondernemingen ligt dat helemaal anders. Als zij een factuur niet protesteren dan betekent dat automatisch dat zedeze aanvaarden, en dus moeten betalen.
De rechter houdt wel rekening met de redelijkheid: stel dat je in de algemene voorwaarden bepaalt dat de klant de factuur binnen de acht dagen moet protesteren via aangetekend schrijven. Dat zal de rechter als een onredelijk korte termijn beschouwen. Hij zal dan ook oordelen dat een protest binnen de maand nog steeds geldig is.
Opgepast: ook in een b2b-relatie legt de wet beperkingen op en bestaat er een zogenaamde ‘zwarte lijst’ met bepalingen die je niet mag opnemen in de algemene voorwaarden. En om het nog kleurrijker te maken: er bestaat zelfs een ‘grijze lijst’.
Algemene voorwaarden op factuur? Laat je begeleiden
Wil je echt stevig in je schoenen staan? Laat je dan begeleiden bij het opstellen én verdedigen van de kleine lettertjes van jouw algemene voorwaarden. Want een nietig beding (in strijd met het Wetboek economisch recht) kan tot gevolg hebben dat je elk recht op een schadevergoeding verliest.
Voorkomen is dus beter dan genezen. Als ik jouw algemene voorwaarden goedkeur, dan slaap je op beide oren. Want je weet dat alles in orde is.
Wil je laten checken of de algemene voorwaarden op je factuur je juridisch voldoende beschermen? Laat me er dan zeker even naar kijken. Ik help je om de puntjes op de i te zetten.