In een ideale wereld lever jij je product of dienst, stuur je je factuur en stort je klant netjes voor de vervaldatumhet geld op jouw rekening.
Helaas werkt het in de praktijk zo niet en bezorgen wanbetalers je vooral kopzorgen. In deze blog lees je enkele tips hoe je onbetaalde facturen vermijdt.
INHOUDSOPGAVE
- Trend van de onbetaalde facturen
- Wees duidelijk vanaf het begin
- Maak een heldere, gedetailleerde offerte
- Creëer een vertrouwensband
- Reken ook extraatjes aan
- Speel kort op de bal
- Voor grote én kleine onbetaalde facturen
Trend van de onbetaalde facturen
Je hebt het vast al gemerkt: het aantal onbetaalde facturen neemt jaar na jaar toe. Pas na fikse discussies krijg je je geld. Dat getuigt natuurlijk van weinig respect voor jou als ondernemer. Bovendien vreten zulke situaties aan jouw energie én aan jouw cashflow. Want die heb je uiteraard nodig om je eigen kosten te kunnen betalen.
Het is een magere troost, maar ook jouw collega-ondernemers krijgen steeds vaker te maken met wanbetalers. De beste remedie is een heldere communicatie met je klanten.
Wees duidelijk vanaf het begin
De simpelste oplossingen zijn vaak ook de beste. En dat geldt zeker als je onbetaalde facturen wilt voorkomen. Want wanneer betalen klanten niet?
- Als ze denken dat ze voor de prijs niet kregen waarop ze recht hebben.
- Als ze de prijs van de factuur te hoog vinden.
Deze situaties vermijd je door vanaf het begin duidelijke afspraken te maken en die in een gedetailleerde offerte te gieten.
Maak een heldere, gedetailleerde offerte
Bezorg je klanten een offerte waarin je precies stipuleert wat je doet, levert of maakt en tegen welke prijs. Zo weten je klanten wat ze mogen verwachten en krijgen ze een factuur die overeenstemt met de offerte. Zo neem je potentiële redenen om niet te betalen weg.
Tip: Voeg ook jouw algemene voorwaarden toe aan je offerte. Vraag klanten om die te ondertekenen of hun akkoord te geven via e-mail.
Ben je ook beschermd tegen wanbetalers als je geen algemene voorwaarden hebt? Dat lees je hier.
Creëer een vertrouwensband
Speel open kaart vanaf de start van een samenwerking. Zo verklein je niet alleen de kans op een onbetaalde factuur, maar je versterkt ook de vertrouwensband met je klant. En laat vertrouwen cruciaal zijn voor een goede en duurzame klantenrelatie. En dat zet je klant dan weer aan om zonder problemen je facturen te betalen.
Reken ook extraatjes aan
Kun je ook even snel dat nog voor mij doen? Herkenbaar? Uiteraard wil je je klanten de beste service bieden. Dus dan doe je al eens snel een extraatje als je klant dat vraagt, ook al staat dat niet op de offerte. Als je het extra werk factureert, dan kan de klant daarover vallen en zelfs weigeren om de factuur te betalen.
Dus als je klant vraagt om meerwerk uit te voeren, zet dat dan even op papier (of mail), bevestig de afspraken en vermeld de meerprijs. Een kleine moeite waarmee je grote discussies vermijdt.
Speel kort op de bal
Blijft je factuur – ondanks jullie goede afspraken – onbetaald? Stuur dan enkele dagen nadat de betalingstermijn is verstreken een vriendelijk herinneringsmailtje naar je klant. Stel daarin duidelijk binnen welke termijn je de betaling verwacht. Respecteert jouw klant ook die nieuwe termijn niet? Stuur dan een aangetekende brief.
Voor grote én kleine onbetaalde facturen
Heb je geen tijd om zelf achter jouw onbetaalde facturen aan te gaan? Dan doe ik dat in jouw plaats. Ook voor kleine factuurbedragen. Want vaak worden advocaatkosten gedekt door jouw rechtsplegingsvergoeding of het schadebeding dat je vermeldt in jouw algemene voorwaarden. Daardoor kost het je niets om ook kleine onbetaalde facturen door mij te laten innen.