Belgen zijn geboren met een baksteen in de maag. En daarom bouwen we er in ons landje lustig op los. Helaas verloopt niet elk bouwproject van een leien dakje en ontstaat er soms discussie tussen de bouwheer en de aannemer. Met deze vijf tips voorkom je een hoop problemen en los je bouwgeschillen sneller op.
INHOUDSOPGAVE
- 1. Stel een heldere offerte op
- 2. Zet afspraken op papier
- 3. Zorg voor een open, heldere communicatie
- 4. Praat voor je actie onderneemt
- 5. Doe je huiswerk
- Aansprakelijkheid: een veelvoorkomend twistpunt
- Als een bouwgeschil niet te voorkomen is
1. Stel een heldere offerte op
Een bouwgeschil ontstaat wanneer een partij niet voldoet aan de verwachtingen van de andere partij. Daarom is het essentieel dat die verwachtingen voor iedereen duidelijk zijn bij de aanvang van de samenwerking. Stel als aannemer daarom een uitgebreide offerte op die alle posten en hun prijs vermeldt. En vergeet de deadlines niet. Zorg er ook voor dat de bouwheer de offerte ondertekent of schriftelijk bevestigt vóór je met de werkzaamheden begint.
2. Zet afspraken op papier
Een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig, maar heel moeilijk te bewijzen. Zet daarom alle afspraken op papier. Een simpele e-mail waarin je de gemaakte afspraken opsomt, is voldoende. Zorg er in dat geval dan wel voor dat de andere partij de e-mail beantwoordt of de afspraken bevestigt.
Duiken er tijdens het bouwproject onverwachte kosten op? Breng de bouwheer dan schriftelijk op de hoogte. Zo vermijd je discussies.
3. Zorg voor een open, heldere communicatie
Het is belangrijk dat alle partijen in elke fase van een bouwtraject duidelijk stellen wat ze willen, wensen, verwachten, opmerken, doen, zullen doen en tegen wanneer. Want een open, heldere communicatie is de sleutel om bouwgeschillen te voorkomen.
4. Praat voor je actie onderneemt
Heb je als aannemer je prestaties geleverd, maar betaalt de bouwheer jouw factuur niet? Dreig dan niet onmiddellijk met aanmaningen en juridische stappen. Een goed gesprek heeft vaak meer effect.
Meestal heeft de bouwheer redenen om niet te betalen. Misschien heeft hij te weinig financiële middelen. Dan kunnen jullie betalingsafspraken maken. Of misschien is hij niet (helemaal) tevreden over jouw werk. Bespreek dan of zijn ontevredenheid terecht is en wees zeker dat het geen smoes is om je factuur onbetaald te laten. Maak dan duidelijke afspraken over eventuele tegemoetkomingen, herstelwerken en betalingsmodaliteiten, en zet deze ook nu weer op papier.
Brengt een gesprek niet op? Stel de bouwheer dan aangetekend in gebreke en herhaal daarbij nog eens de gemaakte afspraken. Levert dat geen resultaat op? Overweeg dan om een advocaat bouwrecht in te schakelen.
5. Doe je huiswerk
Als bouwheer heb je de keuze uit een groot aanbod van aannemers. Mijn advies? Doe je huiswerk en werk alleen samen met vakmensen die hun prestaties ‘in het wit’ leveren. Vraag referenties en neem er contact mee op. Check ook de solvabiliteit om de kans te verkleinen dat de aannemer tijdens de uitvoering van jouw bouwproject failliet gaat.
Aansprakelijkheid: een veelvoorkomend twistpunt
Aansprakelijkheid van de aannemer is een van de meest voorkomende discussiepunten bij een bouwgeschil. Eigenlijk moet je een onderscheid maken tussen de aansprakelijkheid van de aannemer vóór en na de oplevering van de werkzaamheden.
- voor de oplevering
Voor de oplevering van de werkzaamheden is de aannemer aansprakelijk voor alle zichtbare én onzichtbare gebreken. - na de oplevering
Bij de oplevering van de werf aanvaardt de bouwheer de zichtbare gebreken. Dat betekent dat de aannemer er na de oplevering niet meer aansprakelijk voor is.
De aannemer blijft wel tien jaar aansprakelijk voor gebreken die een bedreiging zijn voor de stabiliteit van een woning of een gebouw, zoals ernstige vochtproblemen. Daarnaast is hij aansprakelijk voor gewone verborgen gebreken die de bouwheer binnen ‘een redelijke termijn’ kenbaar maakt.
Dat betekent dat de bouwheer die gebreken aan de aannemer zo snel mogelijk moet melden nadat hij ze vastgesteld heeft. Wacht je als bouwheer om het verborgen gebrek te melden en is de redelijke termijn verstreken? Dan verlies je dus je vorderingsrecht.
Als een bouwgeschil niet te voorkomen is
Ben je niet tevreden over het werk dat jouw aannemer levert? Ga dan in dialoog en zet alle gemaakte afspraken op papier. Komt je aannemer niet opdagen op het afgesproken moment? Stuur hem dan een vriendelijk mailtje en vraag naar de reden. Raken jullie het onderling niet eens? Vertrouw dan op de ondersteuning en het advies van mij als jouw advocaat bouwrecht. Dat betekent niet dat het tot een juridische procedure komt, want vaak is mijn tussenkomst voldoende om een bouwgeschil op te lossen.