Een lumineus idee. Zo noemde Sven het plan om een nieuwe gezinswoning te bouwen op een stuk grond in Waasmunster. Samen met zijn vriendin vond hij al vlug een geschikte bouwpartner. Alles liep op wieltjes. Tot de aannemer plots niet meer bereikbaar bleek, en er steeds meer verontrustende berichten opdoken over malafide praktijken. Helaas had Sven intussen het voorschot al overgemaakt. Hij twijfelde niet en nam meteen contact op met Doreen.
Vol vertrouwen
“We kozen voor een sleutel-op-de-deurformule. De aannemer stond dus in voor de volledige constructie en afwerking. Het was een vriendelijke man die sprak met kennis van zaken. Hij stak veel tijd in ons dossier en dat boezemde ons vertrouwen in. We tekenden de overeenkomst en betaalden een voorschot van 5 procent, ruim 21.000 euro.”
Aannemer onbereikbaar
“Na het indienen van de bouwaanvraag bleef het plots stil. Al lag dat in eerste instantie aan de gemeente. Door de vertraging misten we de oorspronkelijke startdatum. Twee maanden later werden onze plannen alsnog goedgekeurd. Toen ik de aannemer contacteerde voor een startvergadering, kreeg ik hem niet meer te pakken.”
Vreemd (voor)gevoel
“Door corona stonden prijzen en levertijden onder druk. Ik wilde weten of dat impact had op ons project. Pas na contact met zijn medewerkster kreeg ik hem enkele dagen later aan de lijn. Hij verschool zich achter vreemde verhalen en excuses. Na afloop had ik een heel naar gevoel. Terecht, want het zou de laatste keer zijn dat ik hem hoorde.”
Malafide praktijken
“Kort daarna trok de door hem aangeduide architect aan de alarmbel. Hij had heel ‘gekke dingen’ gezien op andere werven en zei dat we het best geen betalingen meer deden. Via hem kwam ik ook aan een lijst met andere gedupeerden. En wat bleek? Sommige mensen waren al tot 150.000 euro kwijt. Toen besefte ik dat we ontsnapt waren aan erger.”
Merci, schoonmama!
“Maar natuurlijk was ook ons voorschot geen kleingeld. Diezelfde dag nog contacteerde ik Doreen. Een tip van mijn schoonmoeder. Amper twee dagen later hadden we een afspraak. En meteen bleek dat we de juiste vrouw met de juiste expertise te pakken hadden. Ze informeerde ons over de specifieke wetgeving op het vlak van sleutel-op-de-deurcontracten en verduidelijkte haar aanpak.”
Failliet
“Onze twee prioriteiten: het contract laten ontbinden en ons voorschot terugkrijgen. Nadat de aangetekende ingebrekestelling zonder gevolg was gebleven, liet Doreen de aannemer dagvaarden voor nietigverklaring van de overeenkomst. Maar een tijdje later vernamen we zijn faillissement en enkele weken later liet de curator weten dat het contract niet meer geldig was. Oef!”
Ons houvast in bouwrecht
“Ons geld zien we wellicht nooit meer terug. Toch zijn we opgelucht. Omdat we erger hebben vermeden en we samen met Doreen de juiste stappen hebben genomen. Zij was al die tijd ons houvast. En nog steeds. Onlangs lieten we haar de overeenkomst met onze nieuwe aannemer nalezen. Want we zetten onze bouwdroom gewoon verder. Opgeven staat niet in ons woordenboek. En blijkbaar ook niet in dat van Doreen.”