Draagkracht

Woning kopen met aankoopbelofte? Dit moet je weten

1 oktober 2022
 | Contracten, Koop-verkoop
Draagkracht-Blog-Contracten_3

Je laat je oog vallen op een parel van een woning. Het klikt met de verkoper, de zaak lijkt beklonken. Jullie besluiten een koopbelofte aan elkaar te doen. Dat is een aankoop- en verkoopovereenkomst van eenzijdige belofte. Elke partij ondertekent dan – op heilig erewoord – een document. Maar wat betekent dat nu in de praktijk? En wat zijn de juridische gevolgen als het toch nog misloopt?

INHOUDSOPGAVE

Tijdsdruk van een compromis

Vroeger ondertekenden koper en verkoper altijd een onderhandse verkoopovereenkomst via een immokantoor of een notaris. Die derde partij goot de afgesproken ideeën dan in een overzichtelijk en juridisch bindend contract. Het addertje onder het gras? Bij ondertekening start een periode van vier maanden waarin de notariële akte rond móét zijn. En ook de registratierechten worden in die termijn afgerekend.

Eigenlijk is dit een onrealistisch stukje wetgeving omdat kopers vaak in die periode hun eigen woning nog moeten verkopen. Die tijdsdruk zorgt voor heel wat stress. En wat als je als verkoper nog niet in je nieuwbouwwoning kunt? Daarom springen heel wat immokantoren en notarissen tegenwoordig slimmer om met deze wetgeving.

Koopbelofte woning als oplossing

De onderhandse koopovereenkomst is dus voor veel (ver)kopers een tikkende tijdbom. Daarom zien we steeds vaker het concept van de eenzijdige belofte. De verkoper belooft de woning voor een afgesproken prijs te verkopen aan één bepaalde koper. De koper verbindt zich omgekeerd ook. De twee partijen sluiten een overeenkomst waarin twee eenzijdige verbintenissen elkaar opvolgen. Zie het als een handige vorm van uitstelgedrag: de effectieve verkoop gebeurt later pas.

De band gaat (n)ooit stuk

Een hoop mooie woorden, maar eigenlijk is de aan- en verkoopbelofte gewoon ‘een optie nemen’ op een woning. Er is dus een overeenkomst tussen koper en verkoper over de afgesproken prijs binnen een bepaalde termijn. En die vormt een verbintenis naar elkaar toe, waardoor iedere partij de deal niet zomaar aan de kant kan schuiven.

Vindt de verkoper bijvoorbeeld een leuk koppel dat net wat meer wil bieden voor de woning? Of ziet de koper een ander droomhuis passeren voor een betere prijs? Weet dan dat een koopbelofte wel degelijk rechtsbindend is én deze aankoop- of verkoopovereenkomst verbreken niet zonder juridische gevolgen is.

Afspraken zwart-op-wit

Belofte maakt meestal schuld. Het is daarom erg belangrijk dat de ondertekende documenten tot in de puntjes kloppen. En daarbij zijn algemene geldigheidsvoorwaarden noodzakelijk.

Vergeet je de puntjes op de i te zetten? Dan kan de belofte nietig worden verklaard. Alle juridische stappen om tot verkoop over te gaan, moeten dus in de overeenkomst vermeld staan. In de realiteit lijken veel mensen de draagwijdte van de overeenkomst moeilijk in te schatten. Maar je kan nooit zomaar wegwandelen van een verbintenis. Let daarom goed op:

• Het bod: dat kan je helaas niet meer aanpassen na ondertekening. Kijk dus goed naar de kleine lettertjes. Want een nul te veel kan de koper nogal zuur opbreken.
  • De termijn: denk goed na over een termijn waarin de overeenkomst vervalt. Hoelang wil je die vrijheid rekken als koper of verkoper?
  • Opschortende voorwaarden: een belangrijk punt om onderling met elkaar af te stemmen. Wanneer vervalt de belofte? Zoek een compromis.

Een (ver)koopbelofte is dus wel degelijk een rechtsgeldige verbintenis. Een heel handige zelfs omdat je zelf de regels van het spel bepaalt. Maar ook geniepig: het kan mislopen net voor een aankoop. Laat je daarom bijstaan door de juiste partijen die oog hebben voor de rechten van koper en verkoper.

Aan-/verkoopbelofte woning maakt schuld

Sta je op het punt om een eenzijdige aankoop- of verkoopovereenkomst te ondertekenen? Zorg dan dat alle punten en komma’s in het opgestelde document kloppen. Want koopbelofte maakt altijd schuld!

Wil je zeker zijn dat al die kleine lettertjes jou niet de das omdoen? Ik bekijk zowel aan- als verkoopbelofte zodat de overeenkomst die jullie sluiten duidelijk én correct is voor alle partijen.